October 25, 2011

Sumbangan Untuk Masyarakat Islam Kemboja

Kali ini, Masjid Intan Abu Bakar melalui mahasiswa Kolej Abdul Rahman Putra UTM akan menyumbang sejumlah sejadah, al-quran dan surah yasin untuk dibahagikan kepada Masyarakat Islam Kemboja. Sebanyak 130 helai sejadah, 15 naskah al-quran dan beratus surah yasin telah diserahkan kepada saudara Mohd Aiman, Pengarah Program Bersamamu Kemboja yang akan bertolak ke sana pada Sabtu 5 November 2011 ini. Penyerahan sumbangan tersebut telah disampaikan oleh Dr Karim Deraman, Pengerusi MIAB pada Ahad 23 Oktober 2011 yang lalu. Pada tahun lepas, MIAB telah menyumbang 30 naskah al-quran dan beratus naskah surah yasin.

Selain daripada itu, sejumlah RM1000.00 juga akan disumbangkan kepada anak-anak yatim dan fakir miskin di sana. En Sabri Ahmad, AJK MIAB yang juga staf UTM akan turut serta dalam program tersebut.

 Mohd Aiman dan rakan-rakannya sedang menyusun sejadah 

Dr Karim dan beberapa AJK MIAB sedang membantu menghitung sejadah 

 Sebahagian surah yasin sedang dikumpul
 

 Dr Karim sedang menyerahkan sejadah, naskah al-quran
dan surah yasin kepada Mohd Aiman

Khabarnya, mereka akan mengadakan pelbagai aktiviti di sana seperti penyembelihan qurban, bantuan sumbangan kepada fakir miskin, memberikan khidmat berkhatan kepana kanak-kanak dan membantu menyediakan kemudahan asas (air). Hingga kini, katanya lebih daripada 20 ekor lembu bakal diqurbankan. Sumbangan qurban tersebut disumbangan oleh umat Islam seluruh negara.

InsyaAllah, pihak kami mengalu-alukan sumbangan ahli qaryah dan orang ramai yang ingin menyumbang kewangan, naskah quran dan sebagainya untuk diagih-agihkan kepada saudara kita di Kemboja.

Sama-samalah kita membantu mereka.....

No comments:

Post a Comment