February 21, 2014

Kuliah Subuh Ust Shahrizan Daud at-Turab

Ust Shahrizan Daud at-Turab telah singgah ke MIAB pada 21 Februari 2014 dan telah menyampaikan Kuliah Subuhnya. Beliau telah menjelaskan tentang DOA.




Katanya, mengapa doa kita tidak dimakbulkan serta merta apabila kita berdoa, Beliau menjelaskan doa yang dimohon orang yang beriman bukan ditolak sebenar-benarnya tetapi permintaannya diberi masa lain, mungkin dalam bentuk lain dan dimasa lain.

Ini kerana pemberian dan perkenan Allah itu kepada hambanya, HANYASANYA Allah saja yang tahu. Allah maha tahu segala-galanya. Mana tahu jika dimakbulkan menyebabkan hambanya jadi sombong, jadi riak, akan menyebabkan fitnah yang lebih besar dan sebagainya.

Sebagai insan, tidak seharusnya kita MEMERINTAH Allah supaya kabulkan doa dan-dan itu juga. Katanya, kita ken belajar REDHA dengan apa yang Allah tentukan. Mungkin dengan tidak jadi apa yang kita minta itu, boleh menyebabkan kita terhindar daripada musibah atau bala yang hendak di uji kepada orang lain..

Persoalan juga ditimbulkan, apakah ada doa yang tidak dikabulkan? Katatanya, memang ada doa yang tidak dikabulkan kerana kita tidak betul-betul menjiwai apa kandungan yang kita minta. Selalunya doa-doa itu dalam bahasa Arab dan tidak difahami dan menjiwai maknanya.

Sebagai contoh, katanya, kita selalu berdoa minta sihat dan afiat dalam doa ketika duduk antara dua sujud tapi mengapa banyak antara kita yang ditimpa penyakit itu, penyakit ini dan penyakit anu. Berapa ramai orang yang tahu khaifiat doa ini...

Renung-renungkan...

No comments:

Post a Comment