May 27, 2011

Ketenangan Wujud Apabila Makhluk Mengenali Pencipta


ALLAH SWT menciptakan manusia dengan pelbagai keunikan dan dibekalkan pula dengan pelbagai nikmat yang tidak terhitung banyaknya. Antara keunikan serta nikmat yang dihajati jasmani ialah cenderung kepada kemewahan dan kesenangan. Namun, keperluan sebenar bagi rohani manusia adalah mengenali dan mendekati penciptaNya.

Keperluan mengenali Allah melebihi dari keperluan makan, minum serta seksual. Tiada kesenangan di dunia dan akhirat kecuali mengenali, mengasihi dan beribadah kepada yang Maha Esa. Ibnu Qayyim menyebut: “Apabila seseorang makhluk mengenali pencipta, maka dia akan mendapat ketenangan yang luar biasa. Mereka akan mendapat kekuatan dengan mengenali sifat Allah dan berasa lebih yakin dengan kekuasaan-Nya.” Manakala Imam Abd Muhsin Muhammad Qasim pula berkata, mereka yang mencapai kemuncak pengabdian kepada Allah adalah mereka yang mengenali semua nama Allah dan sifatNya serta dapat diterjemahkan melalui perbuatan mereka. Ini kerana nama Allah dan sifatNya adalah rangkuman semua sifat kesempurnaan dan kemuliaan. Baginda Nabi SAW dalam ruku’ ketika solat mengungkapkan kata-kata (maksudnya): “Maha suci Tuhan yang memiliki segala kekuasaan dan kemuliaan.” (Hadis riwayat Nasai’). Baginda SAW juga sering menyebut dalam doanya: “Maha suci-Mu yang tidak terhitung akan kepujianMu seperti mana Engkau telah memuji akan diri-Mu sendiri.” (Hadis riwayat Muslim).

Firman Allah pada ayat 56 surah Hud yang bermaksud: “Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah, Tuhanku dan Tuhanmu. Tidak ada makhluk yang melata (di langit dan bumi) melainkan Dialah yang mengawas-Nya. Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus”. Oleh itu, jika semua manusia atau makhluk bersepakat untuk memudaratkan antara satu sama lain, nescaya tidak akan berlaku melainkan dengan izin-Nya. Ilmu Allah merangkumi segala apa yang telah berlaku, sedang atau akan berlaku serta segala pergerakan makhluk adalah berada dalam ilmu pengetahuan-Nya. “Apa yang kamu dedahkan atau sembunyikan pada waktu malam dan siang, semuanya di bawah ilmu Allah.” (maksud ayat 10, Surah Ar-Ra’du). Allah juga mendengar segala bisikan suara di mana saja mereka berada. Saidatina Aishah RA berkata: “Segala puji bagi Allah yang mendengar segala bisikan Khaulah Binti Sa’labah kepada Baginda SAW tentang suaminya, lalu turunlah ayat 1 surah al-Mujadalah (bemaksud): “Sesungguhnya Allah mendengar seseorang mengadu mengenai suaminya dan engkau wahai Muhammad mengadu kepada Allah dan Allah mendengar perbualan kamu berdua.”

Perbendaharaan Allah memenuhi ruang langit dan bumi. Sentiasa bersedia untuk memberikan sesuatu kepada hambanya sama ada mereka meminta ataupun tidak. Rahmatnya sentiasa turun pada sepertiga malam lalu berkata: “Siapakah yang memerlukan pertolongan nescaya Aku akan membantu.” Ikan di laut, burung di udara semuanya tiada terkecuali dari mendapat kelebihan daripada rahmat Allah seperti firman yang bermaksud: “Dan tidak ada satu makhluk pun yang melata di bumi melainkan telah tercatat akan rezeki masing-masing.” (Surah Hud, ayat 6). Jika Allah memperkenankan semua doa yang dipohon, ia tidak sekali-kali akan mengurangkan khazanah-Nya sedikitpun. Allah menambahkan lagi bonus pahala bagi yang beramal melakukan kebaikan. Digandakan lagi satu kebajikan kepada sepuluh pahala sehingga tujuh ratus kali ganda. Beribadah pada Lailatul-qadar disamakan dengan beribadah seribu bulan, berpuasa ramadhan diikuti enam hari pada bulan Syawal bersamaan pahala berpuasa setahun dan apa-apa amalan baik yang dilakukan dengan ikhlas akan digandakan pahalanya sehingga tidak terhitung.

Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Pada hari kiamat diletakkan langit pada hujung jari-Nya (kekuasaan-Nya), bumi pada jari-Nya, bukit bukau dan tumbuh-tumbuhan diatas satu jari-Nya seraya berkata: Akulah yang maha berkuasa.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Firman Allah yang bermaksud: “Seandainya pohon di bumi menjadi pena dan lautan menjadi tinta dan ditambah tujuh lautan lagi setelah keringnya nescaya tiada cukup untuk menulis akan nikmat dan kekuasaan Allah.” (Surah Luqman, ayat 27).

Demikianlah tawaran Allah yang sentiasa terbuka kepada hambaNya, betapa pemurah dan penyayang akan pencipta terhadap makhluknya. Moga-moga rentetan kekuasaan Allah sama-sama kita perhatikan supaya kita lebih tawaduk dan merendahkan diri dengan kekuasaan sementara yang diberikan Allah.

No comments:

Post a Comment