May 17, 2011

Waktu2 Doa Mustajab

Doa bererti memohon atau meminta sesuatu daripada Allah SWT terutamanya dalam hal-hal yang membawa kepada yang baik. Orang-orang Islam dituntut untuk berdoa dan memohon pertolongan hanyasanya kepadaNya malah dicop sebagai orang yang sombong yang bakal dimasukkan ke dalam neraka jika ada insan yang berdoa dan memohon pertolongan tidak kepadaNya. Melalui ayat 60 Surah Al-Mu’min, Allah berfirman (yang bermaksud): “Berdoalah kepada Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina.”  Allah menjanjikan bahawa doa akan diperkenankan apabila ianya bertepatan dengan syarat-syarat, adab-adab dan masanya. Adakalanya doa insan terus dimakbulkan sepertimana dimohon selepas berdoa dan adakalanya ditunda ke suatu masa tertentu. Kadang kala bentuk perkenan doa tersebut ditukar dalam bentuk lain kerana Dia Maha Mengetahui tentang keadaan hambaNya jika diperkenankan dalam bentuk asal sepertimana dipohon.   
Umumnya kita semua sedia maklum bahawa Allah menghendaki kita sentiasa berdoa kepadaNYa tanpa mengira masa dan dimana saja kita berada. Namun terdapat beberapa panduan dan hadis Nabi Muhammad SAW yang menerangkan beberapa masa mustajab yang boleh kita amalkan selain masa-masa yang menjadi amalan setiap hari. Diantaranya:

1. Malam (Lailatul) Qadar
‘Aisyah ra pernah bertanya kepada Rasulullah SAW,  apakah yang harus beliau ucapkan semasa lailatul Qadar? Rasulullah SAW  menjawab: “Ucapkanlah (doa):

« الْعَفْوَ فَاعْفُ عَ نِّي اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ ».

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampunkan, maka ampunkanlah aku.” (Hadis Riwayat: At-Tirmidzi, Ahmad dan An-Nasa`i)

2. Sepertiga malam yang akhir dan di waktu sahur
Allah Subhanahu wa Ta’ala menyebutkan salah satu sifat para hamba-Nya yang beriman dalam firman-Nya (ertinya): “Dan pada waktu akhir malam (waktu sahur) mereka memohon ampun.” (Adz-Dzariyat: 18)

Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu menyatakan bahwa Rasulullah SAW pernah bersabda:

« يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ يَقُولُ مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ » .

“Rabb kita Yang Maha Tinggi turun setiap malam ke langit dunia ketika tersisa sepertiga malam yang akhir seraya berfirman: ‘Siapa yang berdoa kepada-Ku niscaya Aku mengabulkan doanya. Siapa yang meminta kepada-Ku niscaya Aku berikan apa yang dimintanya. Siapa yang minta ampun kepada-Ku maka aku akan mengampuninya’.” (HR. Ibnu Majah dan Ahmad)

3. Di akhir shalat fardhu
Abu Umamah Al-Bahili RA melaporkan bahawa Sahabat Nabi SAW pernah bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah SAW, apakah doa yang didengarkan (dikabulkan)?” Beliau SAW menjawab:

« جَوْفُ اللَّيْلِ الآخِرُ وَدُبُرَ الصَّلَوَاتِ الْمَكْتُوبَاتِ »

“Doa yang dipanjatkan dipenghujung malam dan di akhir shalat wajib.” (HR. At-Tirmidzi dan An-Nasa`i).

Ulama berbeza pendapat tentang apa yang dimaksud dengan perkataan ((دُبُرَ)): apakah ianya bermaksud sebelum salam atau selepas salam?

Al-Imam Ibnul Qayyim rahimahullah bermaksud sebelum atau sesudah salam manakala Ibnu Taimiyyah rahimahullah berpendapat sebelum salam.” Selain itu, Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah berpandangan sebelum salam dibaca doa manakala selepas solat adalah berzikir. Pandangannya tentang zikir adalah berdasarkan  kepada firman Allah SWT (Surah An-Nisa’ ayat 103, bererti): “Maka apabila kamu telah selesai mengerjakan solat, berzikirlah kepada Allah dalam keadaan berdiri, duduk atau pun berbaring."

Berikut adalah beberapa doa yang boleh dibaca:
1.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada azab kubur, daripada azab neraka jahanam, daripada ujian kehidupan dan kematian, dan daripada kejahatan ujian al-masih dajjal.” (HR Muslim).
  
2.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ وَمَا أَسْرَفْتُ وَمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي, أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ, لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْت

“Ya Allah, ampunilah bagiku dosa-dosa yang terdahulu, yang terkemudian, yang aku rahsiakan, yang aku nyatakan, yang aku melampau, dan yang Engkau lebih mengetahui daripadaku tentangnya. Engkaulah yang mendahulukan dan mengemudiankan sesuatu, tiada tuhan sebenar melainkan Engkau.” (HR Muslim).

3.

اللَّهُمَّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي ظُلْماً كَثِيراً وَلاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ أَنْتَ. فَاغْفِرْ لِي مَغْفِرَةً مِنْ عِنْدِكَ وَارْحَمْنِي، إِنَّكَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
 “Ya Allah, sesungguhnya aku telah menzalimi diriku dengan kezaliman yang banyak. Tiada sesiapa yang dapat mengampunkan dosa-dosaku  melainkan Engkau, maka ampunilah bagiku dengan keampunan dariapda-Mu dan rahmatilah aku. Sesungguhnya Engkau maha pengampun lagi maha penyayang.” (HR Bukhari dan Muslim).

4. Antara adzan dan iqamah
Anas bin Malik RA berkata: “Rasulullah SAW bersabda:

« لاَ يُرَدُّ الدُّعَاءُ بَيْنَ الأَذَانِ وَالإِقَامَةِ ».
“Tidak tertolak doa yang dipanjatkan antara adzan dan iqamah.” (HR. Abu Dawud)

5. Satu waktu di malam hari
Jabir RA berkata: “Rasulullah SAW bersabda:

« إِنَّ فِى اللَّيْلِ لَسَاعَةً لاَ يُوَافِقُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اللَّهَ خَيْرًا مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ وَذَلِكَ كُلَّ لَيْلَةٍ ».

“Sesungguhnya pada malam hari ada satu waktu yang tidaklah bersamaan dengan itu seorang muslim meminta kepada Allah kebaikan dari perkara dunia dan akhirat, melainkan Allah akan mengkabulkan permintaan tersebut, dan itu ada di setiap malam.” (HR. Muslim dan Ahmad), Al-Imam An-Nawawi rahimahullah ketika menjelaskan: “Pada hadits tersebut terkandung adanya penetapan satu waktu mustajab pada setiap malam, dan anjuran untuk berdoa di waktu-waktu malam dengan harapan bertepatan dengan waktu mustajab tersebut.”

6. Ketika terbangun di waktu malam
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa yang terbangun di waktu malam lalu mengucapkan:

لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ ، وَلَهُ الْحَمْدُ ، وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ . الْحَمْدُ لِلَّهِ ، وَسُبْحَانَ اللَّهِ ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ ، حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِوَلاَ

Kemudian mengucapkan:
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي
Atau berdoa, maka dikabulkan (doanya). Dan jika berwudhu’ kemudian melaksanakan shalat maka shalatnya diterima.” (HR. Bukhari)

Sebagian ulama mengatakan: “Dalam keadaan seperti ini lebih diharapkan terkabulkannya doanya, begitu juga diterimanya solat dibandingkan waktu/keadaan yang lainnya.”

7. Ketika berkumandangnya adzan dan dirapatkannya barisan, berhadapan dengan barisan musuh di medan tempur

Sahl bin Sa’d radhiyallahu ‘anhuma berkata: “Rasulullah SAW bersabda: “Dua waktu/keadaan yang didalamnya dibukakan pintu-pintu langit dan jarang sekali tertolak doa yang dipanjatkan ketika itu ialah pada masa diserukan panggilan shalat (adzan) dan pada masa sedang berada dalam berjihad di jalan Allah (ketika berhadapan dengan musuh di medan perang).” (HR. Ibnu Hibban dan Al-Baihaqy dalam Al-Kubra)

8. Suatu waktu pada hari Jum’at
Tentang hari Jumaat, Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu melaporkan bahwa Rasulullah SAW bersabda:

« إِنَّ فِى الْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لاَ يُوَافِقُهَا مُسْلِمٌ قَائِمٌ يُصَلِّى يَسْأَلُ اللَّهَ خَيْرًا إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ وَقَالَ بِيَدِهِ يُقَلِّلُهَا يُزَهِّدُهَا».

“Sesungguhnya di hari Jum’at itu ada suatu waktu yang tidaklah waktu tersebut bertepatan dengan seorang muslim yang sedang melaksanakan shalat, lalu meminta kepada Allah suatu kebaikan, kecuali pasti Allah akan mengkabulkannya.” Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam mengisyaratkan dengan tangannya untuk menunjukkan singkatnya waktu tersebut. (Muttafaqun ‘alaihi)

Ulama berbeza pendapat tentang batasan waktunya. Ada yang mengatakan waktunya adalah pada masa khatib masuk ke masjid. Ada yang mengatakan ketika matahari telah tergelincir, ada yang mengatakan setelah shalat asar, dan ada pula yang mengatakan waktunya dari terbit fajar sampai terbit matahari. Al-Imam Ibnul Qayyim rahimahullah berpendapat bahwa waktunya setelah solat asar, berdasarkan sabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya pada hari Jum’at itu ada suatu waktu yang tidaklah seorang hamba muslim memohon suatu kebaikan kepada Allah, kecuali pasti Allah akan mengkabulkannya, dan waktunya adalah setelah solat asar.” (HR. Ahmad)

9. Ketika sujud
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata: “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

« أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ وَهُوَ سَاجِدٌ فَأَكْثِرُوا الدُّعَاءَ ».

“Paling dekatnya seorang hamba dengan Rabbnya adalah ketika ia sedang sujud, maka perbanyakkah doamu ketika sedang sujud.” (HR. Muslim)

10. Doa pada hari Arafah
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

« خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ ».

“Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah.” (HR. At-Tirmidzi dan Al-Baihaqy)
Akhirnya marilah kita sama-sama manafaatkan masa yang dinyatakan diatas. Moga-moga kita memperolehinya. Wallahu a’alam…

No comments:

Post a Comment