July 31, 2011

Kuliah Subuh oleh Timbalan Mufti Perak

Alhamdulillah, Timbalan Mufti Negeri Perak Us Hj Zamri bin Hashim telah bertandang ke MIAB pada  31 Julai 2011 dan telah menyampaikan kuliah subuh. Dalam kuliah tersebut, beliau telah menyentuh serba sedikit tentang bulan Ramadhan dan betapanya pentingnya tentang puasa yang diamalkan nanti dapat menjadi syafaat kepada orang mengamalkan. Kita juga perlu membaca dan mentadabbur isi kandungan Al-quran sempena kedatangan bulan yang mulia ini.

Selain puasa, al-quran juga akan memberi syafaat kepada kita ketika mana kita berhadapan dengan Pencipta nanti jika kita membacanya.

Katanya, kita perlu yakin bahawa al-Quran boleh menyelesaikan segala masalah umat. Untuk menyelesaikan masalah ekonomi dan ingin mempertingkatkan taraf hidup umat islam umpamanya, surah Hud ada jawapannya. Secara khususnya ayat 3 (maksudnya): Dan hendaklah kamu meminta ampun kepada Tuhanmu dan bertaubat kepadanya. (Jika kamu mengerjakan demikian), niscaya Dia akan memberikan kenikmatan yang baik (terus-menerus) kepada kamu sampai kepada waktu yang telah ditetapkan dan Dia akan memberi kepada tiap-tiap orang yang mempunyai keutamaan (balasan) keutamaannya. Jika kamu berpaling, sesungguhnya aku (Nabi Muhammad) takut kamu akan ditimpa siksa pada hari kiamat. Jika umat islam memahami ayat tersebut, mereka tidak akan melakukan rasuah, curi tuang (dalam kerja) dan melakukan alamalan mulia dalam tindak tanduk mereka. Dengan yang demikian, apa saja masalah yang dihadapi umat ini dapat diselesaikan.


No comments:

Post a Comment