May 22, 2012

KULIAH SUBUH USTAZ SUBKI ABDUL RAHMAN

Ustaz Subki Abdul Rahman, penulis buku Ensiklopidia Bidaah telah berkunjung ke MIAB dan telah menyampaikan kuliah subuhnya pada 19 Mei 2012 lalu. Beliau telah menyentuh beberapa perkara yang dikatakan bidaah dholalah oleh sesetengah pihak. Baginya, jika amalan yang dilakukan yang tidak bercanggah dengan al-quran, sunnah Nabui SAW, ijmak ulamak dan qias, maka ianya tidak boleh dikatakan bidaah dholalah. Selagi amalan yang dilakukan mengikuti Maqasid Syariah maka ianya boleh diamalkan.

Ustaz Subki telah membawa beberapa hujah/dalil yang berlaku semasa Nabi SAW hidup dan selepas Nabi wafat.

Dalam satu mimpi ketika menziarahi syurga Nabi SAW mendengar bunyi terompah/kasut Saidina Bilal  bin Rabah RA. Lalu keesokannya NAbi SAW bertanyakan apakah amalan yang membolehkan beliau menghuni syurga? Saidina Bilal RA menyatakan ada dua amalan yang beliau lakukan. Pertamanya beliau sentiasa mengekalkan dalam keadaan berwudhuk. Apabila batal wudhuk beliau terus mengambil wudhuk. Keduanya, beliau sentiasa menunaikan solat wudhuk selepas berwudhuk. Amalan tersebut tidak  diarahkan oleh Nabi SAW dan ianya amalan baru yang dilakukan Saidina Bilal RA berdasarkan ijtihadnya. Menurut Ustaz Subki, amalan tersebut boleh dikatakan bidaah yang dikenali sebagai bidaah hasanah dan Nabi SAW perakukannya.

Selepas Nabi wafat, Saidina Othman RA pernah mengubah khutbah hari raya yang lazim dilakukan oleh Nabi SAW dan kelaziman yang semua umat Islam amalkan, iaitu solat hari raya dan diikuti dengan khutbah hari raya. Saidina Othman RA mengubah dengan melaksanakan khutbah dahulu dan diikuti dengan solat sunat hari raya. Amalan tersebut bolehlah dikatakan amalan baru yang diada-adakan oleh Saidina Othman RA. Apabila ditanya kepada Saidina Othman RA, beliau menjelaskan ianya satu maslahah ummah kerana diwaktunya umat Islam bertambah ramai dan perlukan masa supaya umat Islam dapat datang solat sunat hari raya apabila solat hari raya dikemudiankan.

AlHafiz Ibnu Hajar As-Qalani ulama kurun ke-7 yang mengarang Fathul Bari (kitab yang mensyarah Hadis Sahih Bukhari dan Muslim) memulakan majlis dengan bacaan Suratul A'ala, selawat kepada Nabi dan berdoa sebelum memulakan majlis atau ceramah beliau sedangkan kebiasaanya dimulakan majlis ilmu dengan fatihah. Jadi beliau melakukan 3 perkara bidaah. Bila ditanya kepada Ibnu Hajar As-Qalani, beliau mengatakan amalan tersebut beliau mendapatinya daripada guru beliau Zainudin al-Iraqi. Bila diselidiki, maksud surah al-A'ala sesuai kerana Jibrail baca quran kepada Nabi SAW terus mengingatinya sampai bila-bila. Jadi, kata Ibu Hajar mudah-mudahan ilmu yang belajar lebih mudah diingati dan beliau sendiri mudah mengajar. Dengan itu, tak seharusnya kita mengatakan bidaah dhalalah.

No comments:

Post a Comment