December 20, 2010

CERAMAH MAAL HIJRAH

Pada Khamis malam Jumaat 16 Disember lalu telah berlangsung ceramah Maal Hijrah 1432. Ceramah tesebut telah disampaikan oleh Ustaz Mohd Rifqi bin Myidin. Diantara tetamu yang sempat hadir ialah En Abas, Ketua Kampung Rangkaian Ulu Choh dan Tn Hj Hasan Mohamad Penggerak Masjid Kawasan Senai-Kulai.

Dalam ceramah tesebut Ustaz Rifqi menjelaskan bahawa terdapat tiga kali hijrah; Hijrah para sahabat Nabi ke Habashah, Hijrah Nabi ke Taif dan Hijrah Nabi dan para sahabat ke Yathrib. Hijrah ke Habashah para sahabat mendapat layanan baik daripada Raja Najashi, manakala di Taif Baginda Nabi mendapat tentangan dan balingan batu daripada penduduknya. Manakala penghijrahan ketiga ke Yathrib mendapat sanjungan dan sambutan yang baik daripada penduduknya. Persaudaraan islam yang erat antara golongan Muhajirin dan Ansor berlaku dengan akrab dan ini telah menyebabkan Agama Islam dapat berkembang dengan baik.

Ditengah-tengah perjalanan Rasulullah SAW dan Abu Bakar al-Siddiq hijrah ke Yathrib telah diceritakan tentang penglibatan golongan muda seperti Saiyidina Ali bin Abi Talib, Asmak bt Abu Bakar, Abdullah bin Abu Bakar dan lain-lain. Binatang seperti labah-labah, burung merpati dan kambing juga terlibat.


No comments:

Post a Comment