December 15, 2010

SAYYIDIL ISTIGHFAR/PENGHULU ISTIGHFAR

Nabi Muhammad Sallalahu Alaihis-Salam  bersabda yang bermaksud
 “Barangsiapa yang mengucapkan (penghulu istighfar ini) pada waktu siang dengan meyakininya, lalu dia mati pada hari itu sebelum senja, maka dia termasuk penghuni syurga. Dan barangsiapa yang mengucapkannya pada waktu malam dengan meyakininya, lalu dia mati sebelum subuh, maka dia termasuk penghuni syurga”. (HR Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan lainnya dari Syaddad bin Aus)
Ertinya: Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan melainkan Engkau. Engkau telah Menjadikan aku dan aku adalah hambaMu. Aku akan menunaikan janjiku terhadap Mu setakat yang aku upaya. Aku berlindung dari kejahatan amalan yang telah aku lakukan. Engkaulah yang mengusai nikmat yang telah Engkau kurniakan kepadaku dan Engkau jugalah Tuhan yang mengampunkan dosaku. Maka ampunkanlah aku. Sesungguhnya tidak ada Tuhan yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Engkau).

No comments:

Post a Comment